Onze Aanpak
Leiderschap
Leiderschap is inzicht hebben in communicatie- en gedragspatronen.
Samen met mijn studenten Idea and Innovation Management, Erasmushogeschool Brussel, oefenen we de wetmatigheden van het gedrag op het tapijt van de Roos van Leary.
In deze beginfase brengen we de startsituatie in kaart brengen. Wat is de concrete aanleiding van het contact? Hoe zit de organisatie in elkaar ? Hoe ziet het ecosysteem eruit? Wie zijn de stakeholders ? Is er urgentie en urgentiebesef?
Alles staat of valt met een gedetailleerde analyse van de startsituatie. Zo vermijden we verrassingen achteraf en gaan we efficiënt met eenieders tijd om. We nemen a.h.w. een 'foto' van de bestaande situatie. Dit meteen de nulmeting van de interventie.
Dit is de fase waarin we de gewenste, toekomstige situatie in beeld brengen. Aan welke eisen moet de organisatie beantwoorden om te voldoen aan de vraag van de klant, de omgeving en het ecosysteem. Op basis van de informatie die we in de eerste fase hebben verzameld formuleren we duidelijke doelen en ambities. We leggen ontwerpeisen en randvoorwaarden vast en maken een eerste ontwerp.
Het ontwerp wordt besproken en bijgestuurd. Eens er concensus is over het ontwerp, werken we de strategie met een concreet actieplan uit. Een eerste voorlopige planning geeft een beeld van de duur van het project, de betrokkenen, de mijlpalen en de middelen, die nodig zullen zijn om het project te realiseren.
Elk project is een transitie en leerproces. We sluiten dus een leercontract met de betrokkenen af. De uitvoering gebeurt in kleine sprints. Na elke sprint verzamelen we feedback over wat wel en niet is gerealiseerd. Samen lossen we problemen op en nemen we remmende factoren zo veel als mogelijk weg. Wat goed is waarderen en verankeren we. We bepalen de nieuwe sprint, de timing en de middelen. We voeren voortgangsmetingen uit.
De eindmeting wordt samen met de betrokkenen uitgevoerd. We vergelijken de nulmeting met de eindmeting en bespreken het resultaat: is het doel bereikt ? wat zijn de lessons learned en de goede praktijken ? We analyseren het leercontract: is de kloof gedicht tussen de begin- en de eindsituatie ?